Kontakt: info@promc.se

Att köpa begagnad MC

Det finns alltid fallgropar när man köper begagnat. När det gäller köp av ett motorfordon, som en motorcykel, är det extra viktigt att vara försiktig. Ett fel kan få ödesdigra konsekvenser, även om säljaren inte har något ont uppsåt.

När man står i begrepp att köpa en motorcykel ska man alltid ta på sig sina allra mest kritiska glasögon. Det gäller i synnerhet om man ska köpa ett begagnat fordon av en privatperson.

Vid sin första kontakt med säljaren är det bra att förhöra sig om motorcykelns allmänna skick. Några frågor att ställa är:

  • Hur många mil har motorcykeln körts?
  • När gjordes den senaste kontrollbesiktningen?
  • Har motorcykeln fått service enligt tillverkarens rekommendationer?

Ta också reda på fordonets registreringsnummer. Då kan du kontrollera vissa uppgifter på Transportstyrelsens webbplats, bl.a. hur många tidigare ägare som motorcykeln har haft, vad mätarställningen var vid senaste besiktningen, och om det finns anmärkningar som exempelvis skatteskulder på fordonet. Sist men absolut inte minst får du reda på om det är ägaren som säljer fordonet. Tjänsten hittar du här.

Har du råd med den försäkring du vill ha till motorcykeln? Det kan du också ta reda på innan du slår till, om du har registreringsnumret. Då kan du kontakta försäkringsbolagen och få reda på vad premien skulle blir. Det är inte bara vilken modell det rör sig om som bestämmer premien, utan även din bostadsort och ålder.

Titta och känn efter

Om du tycker att motorcykeln verkar motsvara vad du letar efter är det dags att stämma möte med säljaren. Mycket kan man se direkt, vid en okulärbesiktning. Om motorcykeln är smutsig, rostig, har repiga kåpor, slitna drev och/eller kedjan hänger är den sällan i bra skick. För att en sådan cykel ska vara prisvärd krävs att priset är lågt, och att man som köpare gillar att skruva och polera. I sådana fall kan det också vara smart att ta reda på om det går att få tag på reservdelar innan man slår till. Är motorcykeln gammal kan det nämligen bli svårt.Bromsskiva på motorcykel

Det är viktigt att provköra motorcykeln, för att få känna hur den fungerar i olika situationer. Bäst är att starta en kall motor, för att se hur lättstartad den är. Kontrollera bromsarna före avfärd, för att se att skivorna inte är skeva, spruckna eller har vassa kanter. Det är också viktigt att bromsvätskan är på rätt nivå. Över huvud taget kommer man långt om man genomför den säkerhetskontroll som man lärde sig under körkortsutbildningen.

  • Varva ur motorn och prova hur den känns under belastning, på samtliga växlar.
  • Hur fungerar bromsarna och fjädringen? Det är vanligt att motorcyklar som har körts mer ”rough”, som offroad-, enduro- och crosshojar, har glapp i länkage eller bussningar.
  • Känns cykeln stadig eller slingrar den sig?
  • Kontrollera att motorn inte ryker, eller luktar konstigt.

Ytterligare en anledning till att provköra fordonet är att man efter provturen kan kontrollera att kylaren, motorn, fjädringen eller bromsarna inte läcker. Tänk på att fjädring inte bara finns bak, utan även i framgaffeln, där olja kan läcka ut från packboxarna.